zaterdag 23 juni 2012

Salsamentum

Ik ben gek op aparte kook ingredienten, als ik het niet kan krijgen in de buurt dan probeer ik het wel online te krijgen. Dit doe ik niet met alles, ik ben al enige tijd op zoek naar een blik chipotles bijvoorbeeld maar kan het niet in een winkel vinden en bestellen vind ik zonde.

Laatst hoorde ik over het zout Kala Namak. Het is een Indiaas zout, ook wel zwart zout genoemd. Dit vulkanische steenzout heeft een hogere zwavelverbinding waardoor deze een ei-smaak geeft aan gerechten. Ideaal voor mijn scrambled tofu. Maar helaas nergens te koop in een winkel, iig niet hier in het noorden.

In Amsterdam zit De Zoutkamer genaamd Salsamentum. Het is de eerste en volgens mij ook enige zoutwinkel in Nederland Een winkel met zo ontzettend veel soorten zout dat je het bijna niet kan geloven! Ondanks dat ik eigenlijk alleen Kala Manak wilde bestellen werd ik aangestoken door het enthousiasme over zout door de website.
Gisteren op vrijdag besteld, en vandaag al in huis! Geweldige service, en als cadeautje zaten er nog 4 schattige amuze lepeltjes bij, om het prachtige zout op te presenteren.

Mensen denken al vaak dat zout ongezond is en slecht voor de bloeddruk, maar er schijnen nu nieuwe verrassende onderzoeken te zijn gedaan dat deze oude veronderstelling misschien wel onderuit haalt *hier -> The war on Salt* kun je er meer over lezen.


Hierboven de zouten die ik heb gekocht, een Sel Fin de Camargue aux Herbes , de Kala Namak / zwart zout en een verzamelbox met hierin 5 soorten zout uit Mallorca.


In de verzamelbox zitten:
  • Fleur de Sel Naturel een normale naturel zout
  • Fleur de Sel Rosa met bloemblaadjes van de roos met Sarawak- en Sichuan-peper
  • Fleur de Sel Srilanka met Kaneel, Kardamom, Kurkuma, Fenugreek, Chili, Komijn, Koriander, Venkelzaadjes, Kruidnagel en zwarte Peper
  • Fleur de Sel Olivas Negras een combinatie van zout en mooie smaakvolle geroosterde olijven
  • en een Fleur de Sel Mediterránea met biologische kruiden, Rozemarijn, Bonenkruid, Majoran, Thym en Oregano

6 opmerkingen:

  1. Mmmm, wat klinkt dat lekker zeg! Ben al een tijdje op zoek naar een zoutsoort die je over een boterham met pindakaas kan strooien. Ooit een busje gekregen van mijn ouders van hun vakantie in Duitsland. Heerlijk zout met kruiden... mss moet ik eens op de website kijken die je net vermeldt!

    Liefs, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet al jaren veel zout en heb ook al jaren een bloeddruk van 120/80 :)
    Ik zal ook eens kijken op die site :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm! En ziet er nog leuk uit ook. Leuk voor je dat je dit op internet wel allemaal kan krijgen.. Kan jij weer lekker aan de kook! Fijne zondag. Liefs Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit zout maar vorig jaar zomer waren we op vakantie op Malta en toen zijn we bij het naast gelegen eiland Gozo bij de zoutpannen gaan kijken. De reisleider liet ons toen ook het zout proeven en ik moet zeggen dat dat toch heel anders smaakte als het zout dat ik hier in mijn keukenkastje heb staan. Wat leuk dat jij je bent gaan verdiepen in de smaak van verschillende soorten zout.
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tjeemie wat heb je veel soorten zout zeg en ziet er heel leuk uit ...leuke leerzame post ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk verhaal weer! Die potjes met zout zag ik inderdaad ook op het vliegveld van Mallorca, daar wordt zout gewonnen bij d'es Trenc. Ik ga ook zeker die website eens bekijken. Ik verbaas me er wel vaker over hoe regelmatig allerlei inzichten m.b.t. voeding veranderen en hoe kortzichtig de informatie soms is. Zoals die hetze tegen vet waardoor iedereen van die vreselijk plastic light producten en halvarine met transvetten gaat eten, terwijl gewoon vet helemaal niet zo slecht is.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis