donderdag 11 augustus 2011

Vitelotte noir

Bij de kraam waar ik altijd mijn zoete aardappelen haal op de markt in Groningen zag ik deze prachtige aardappeltjes liggen. Franse truffelaardappels stond er bij, maar het was vooral de kleur die mij aantrok. Prachtig paars-aubergine!


De aardappel heeft verschillende benamingen, waaronder vitelotte noir, négresse, zwarte truffelaardappel of Truffe de Chine. Het is een oud ras, maar door de ruimte die deze aardappel inneemt met het telen  is deze vedrongen door lucratievere rassen. Vergeten groentes zijn echter aan een grote een come back bezig, en zo ook dit prachtige aardappeltje.
De kleur blijft mooi donker blauw paars tijdens en na het bereiden en daardoor zeer decoratief. Ik heb ze al in een ovenschotel gebruikt, en besloot van het restant voor het eerst in mijn leven chips te maken. De smaak was erg lekker, alleen de volgende keer moet ik de olie iets heter laten worden.


10 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder!
    Prachtig van kleur.....
    Een mooi plaatje geeft het, vooral de bovenste foto, schitterend!
    Zo leer ik nog eens wat;-)
    Ben erg benieuwd hoe het smaakt.

    Hartelijke groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er heerlijk uit, het is eigelijk jammer dat je dit soort groenten bijna niet meer ziet.

    Briny
    http://soberchiclifestyle.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat als ik hier mee thuis kom, ik heel meewarig word aangekeken hihi...!

    Lieve groet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjeemie wat mooi zeg nooit gezien zoiets bijna te mooi om op te eten .....prachtige foto's ben benieuwd hoe ze proeven... lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi !! en heerlijk....liefs van mij....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb altijd begrepen dat als je ze kookt dat het paarse kleurtje eruit trekt?
    klopt dat?
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een kunstig aardappeltje, smaakten de chipjes lekker?
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ik ben helemaal voor....doe mij maar meer van dit soort pracht produkten in de supermarkt.
    Levert leuke plaatjes ook nog op ;0)
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beetje late reactie....maar als ik de foto goed bekijk is dit geen Vitelotte Noir, maar Bleue d'Artois of Salad Blue. Beide rassen zijn goedkoper dan de Vitelotte en worden graag als zodanig verkocht, omdat ze dan financieel meer opbrengen. De echte Vitelotte Noir is ook op onze website te zien en uiteraard te koop en nog vele andere mooie en overheerlijke rassen. Kijk maar eens op www.aardappelhof.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis