vrijdag 1 juli 2011

Amandel feta

Leuk om weer eens geheel nieuwe smaken uit te proberen. Zo kwam ik dit recept tegen van een "feta" gemaakt van amandelmeel. Het was even zoeken naar waar ik gemalen amandelen kon vinden (het oorspronkelijke recept zegt dat je gewone amandelen een nacht moet weken en ze dan vermalen, maar dat zag ik niet zo zitten), maar dat is gelukt in een natuurwinkel.
Alhoewel het als een veganistisch feta kaasje door het leven gaat, vind ik het qua smaak er niet iets van weg hebben. Maar lekker is het wel! Het is eigenlijk een geheel nieuwe smaakbeleving, en ik zal dit zeker serveren bij toast en stokbrood op feestelijke gelegenheden.
Na het bereiden besefte ik ineens dat ik de olijfolie vergeten was waardoor mijn kaasje iets te droog is geworden, de volgende keer doe ik het er zeker bij!


Amandel feta

145 gram gemalen amandel / amandelmeel
60 ml verse citroensap
120 ml water
3 eetlepels water
2 fijngeperste teentjes knoflook
1 ¼ theelepel zout

kruidenolie:
Olijfolie
verse kruiden als rozemarijn & tijm

Alles bij elkaar mengen in de blender. Leg een kaasdoek (ikzelf gebruik die hele dunne witte theedoeken met een rood streepje van IKEA) in een zeef met hieronder een bakje. Leg het amandelmengsel in de doek en draai de doek zo dat er een bal gevormd wordt. Leg er een knoop in of doe er een touwtje omheen en zet weg in de koeling gedurende een gehele nacht. (Zorg er wel voor dat het vocht dus weg kan lopen in het bakje onder de zeef).

Verwarm de oven op 120°C. Haal het kaasje voorzichtig uit de doek en plaats in een ovenschaaltje of een ovenplaat bedekt met bakpapier. Zet in de oven voor 30 - 40 minuten.

Verhit de olijfolie langzaam met de vers gesneden kruiden erin. Wanneer warm over het amandelkaasje geen gieten. Heerlijk met net (af)gebakken stokbrood..

Oorspronkelijk recept: Vegetarian Times (april 2009), via Maple ♥  Spice

5 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit, weer prachtig op de foto gezet ....krijg er trek van hahahah .best wel makelijk te maken ga het zeker uitproberen want hou wel van aparte smaken .. wens je een fijn weekend .

    lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm....wat laat je toch altijd heerlijke gerechten zien! Of ik ze écht lekker vind weet ik natuurlijk niet maar ze zijn in ieder geval een lust voor het oog :-)!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yummi looks so delicious :-) Hugs Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm....zalig lijkt me......hoe verzin je het keer op keer........
    Wat een verwennerij......
    Fijn weekend
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me lekker !!...liefs Ria...xxx.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis